الکترودهای گرافیتی در باد حرکت می کنند: آیا الکترودهای گرافیتی می توانند “باد شرقی” بی طرفی کربن را وام بگیرند؟

الکترودهای گرافیتی در باد حرکت می کنند: آیا الکترودهای گرافیتی می توانند “باد شرقی” بی طرفی کربن را وام بگیرند؟

"قطع برق" در نقاط مختلف از ماه سپتامبر اخیراً موضوعی داغ بوده است. علت "کاهش قدرت" ترویج هدف "بی طرفی کربن" و کنترل مضاعف مصرف انرژی است. علاوه بر این ، امسال اخبار بی پایان در مورد افزایش قیمت انواع مواد اولیه شیمیایی منتشر شده است. در میان آنها ، الکترودهای گرافیتی ، ماده ای بسیار مهم در صنعت فولاد ، در سال جاری توجه کمی از بازار دریافت کرده اند و صنعت فولاد مرتبط است به بی طرفی کربن این مقاله برای اولین بار در سری الکترودهای گرافیتی است. اصول صنعت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و می بیند که چه فرصت های سرمایه گذاری وجود دارد.

وضعیت زنجیره صنعت: عمدتا برای تولید فولاد استفاده می شود

الکترود گرافیتی نوعی ماده رسانای گرافیتی مقاوم در برابر درجه حرارت بالا است. الکترود گرافیتی می تواند جریان را تولید کرده و برق تولید کند ، در نتیجه آهن قراضه یا سایر مواد اولیه را در کوره بلند ذوب کرده و فولاد و سایر محصولات فلزی را که عمدتا در تولید فولاد استفاده می شود ، تولید می کند. الکترود گرافیت ماده ای با مقاومت کم و مقاومت در برابر گرادیان های حرارتی در کوره های قوس الکتریکی است. ویژگی های اصلی تولید الکترودهای گرافیتی چرخه طولانی تولید (معمولاً سه تا پنج ماه طول می کشد) ، مصرف زیاد برق و فرایند تولید پیچیده است.

زنجیره صنعتی الکترودهای گرافیتی:

مواد اولیه بالادست زنجیره صنعت الکترودهای گرافیتی عمدتاً کک نفتی و کک سوزنی هستند. مواد خام بخش بزرگی از هزینه تولید الکترودهای گرافیتی را تشکیل می دهند که بیش از 65 درصد را شامل می شود. زیرا فرآیند تولید و فناوری کک سوزنی در چین هنوز نسبت به ایالات متحده و ژاپن نسبتاً بزرگ است. تضمین کیفیت کک سوزنی داخلی دشوار است. بنابراین ، چین هنوز به واردات کک سوزنی با کیفیت بالا متکی است. در سال 2018 ، کل عرضه کک سوزنی در چین بود 418،000 تن ، که 218،000 تن آن وارد شده است. واردات بیش از 50 درصد را شامل می شود ؛ اصلی ترین کاربرد پایین دست الکترودهای گرافیتی فولادسازی کوره قوس الکتریکی است.

الکترودهای گرافیتی عمدتا در ذوب فولاد استفاده می شوند و توسعه صنعت الکترودهای گرافیتی چین اساساً با فرایند مدرنیزاسیون صنعت فولاد چین مطابقت دارد. الکترودهای گرافیتی چین در دهه 1950 آغاز شد. توسعه الکترودهای گرافیتی در چین به سه مرحله تقسیم می شود:

1. توسعه در 1995 تولید انبوه در سال 2011 آغاز شد.
2. تمایز شدید بین شرکت ها در سال 2013-رفاه سال 2017 به طور قابل توجهی افزایش یافت.
3. ورود به مسیر نزولی در جنگ های 2018 قیمت در سال 2019 آغاز می شود.
وضعیت عرضه و تقاضا: تقاضای فولاد کوره برقی اکثریت را تشکیل می دهد

از نظر تولید و مصرف ، تولید الکترودهای گرافیتی در چین از 0.53 میلیون تن در سال 2015 به 0.50 میلیون تن در سال 2016 کاهش یافته است که روند نزولی را نشان می دهد. در سال 2020 ، این اپیدمی به دلیل محدودیت های مدیریتی در ساعات کار ، اختلالات کارگری و تغییر در روش های عملیاتی ، بر عملکرد تولیدکنندگان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در نتیجه ، تولید الکترودهای گرافیتی در چین به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این آژانس انتظار دارد که در آینده ، با بازیابی عملیات و حمایت سیاست های مدیریت از توسعه فولاد کوره قوس الکتریکی ، انتظار می رود که خروجی در سال 2025 به 1122/6 کیلوتن برسد و نرخ رشد سالانه مرکب از 2020 تا 2025 حدود 9.7 است. ٪
در بالا خروجی است ، سپس اجازه دهید مصرف را بررسی کنیم. از سال 2016 ، مصرف الکترودهای گرافیتی در چین شروع به افزایش کرده و به 0.59 میلیون تن در سال 2020 رسیده است و نرخ رشد ترکیبی سالانه آن 10.3 درصد از 2015 تا 2020 است. انتظار می رود مصرف الکترودهای گرافیتی در سال 2025 به 0.94 میلیون تن برسد. شکل زیر پیش بینی دقیق آژانس از خروجی و مصرف الکترودهای گرافیتی را نشان می دهد.

بر اساس تحقیقات ، خروجی الکترودهای گرافیتی با روند تغییر خروجی فولاد کوره الکتریکی مطابقت دارد و رشد آتی فولاد کوره برقی باعث افزایش تقاضا برای الکترودهای گرافیتی می شود. بر اساس داده های انجمن جهانی آهن و فولاد و انجمن صنعت کربن چین ، تولید فولاد کوره برقی چین در سال 2019 127.4 میلیون تن و خروجی الکترودهای گرافیتی 742.100 تن بوده است. نرخ خروجی و رشد الکترودهای گرافیتی در چین ارتباط تنگاتنگی با میزان خروجی و رشد فولاد کوره برقی چین دارد.

در سالهای 2019 و 2020 ، کل تقاضای جهانی برای فولاد کوره الکتریکی و فولاد کوره غیر الکتریکی به ترتیب 1،376،800 تن و 1،472،300 تن خواهد بود. Fortune Securities پیش بینی می کند که کل تقاضای جهانی در پنج سال آینده بیشتر افزایش یابد و به حدود 2،104،400 تن برسد. در سال 2025 در میان آنها ، تقاضا برای فولاد کوره الکتریکی اکثریت را تشکیل می دهد و تخمین زده می شود که در سال 2025 به 1.809 میلیون تن برسد.

فولادسازی کوره الکتریکی و فولاد سازی کوره های بالاتر دارای مزایای آشکاری در انتشار کربن هستند. در مقایسه با فولادسازی سنگ آهن ، فولادسازی با 1 تن فولاد قراضه می تواند 1.6 تن انتشار دی اکسید کربن و 3 تن انتشار ضایعات جامد را کاهش دهد. گزارش تحقیقات کارگزاری معتقد است که نسبت انتشار کربن در هر تن فولادسازی کوره الکتریکی و فولاد سازی کوره بلند در سطح 0.5: 1.9 است. یک محقق کارگزاری گفت: "توسعه فولاد کوره الکتریکی باید روند کلی باشد."

در ماه مه ، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات "اطلاعیه چاپ و توزیع اقدامات اجرایی جایگزینی ظرفیت در صنعت آهن و فولاد" را صادر کرد که به طور رسمی در اول ژوئن اجرا شد. اقدامات اجرایی برای جایگزینی ظرفیت ، نسبت جایگزینی فولاد را تا حد زیادی افزایش داده و مناطق کلیدی برای پیشگیری و کنترل آلودگی هوا را گسترش داده است. آژانس معتقد است که نسخه جدید اقدامات جایگزینی ظرفیت ، ظرفیت تولید فولاد را بیشتر کاهش داده و صنعت فولاد را برای حل ظرفیت مازاد تثبیت می کند. در عین حال ، اجرای روش جایگزین تجدید نظر شده ، توسعه کوره های برقی را تسریع می کند و نسبت فولاد کوره برقی به طور پیوسته افزایش می یابد.

الکترود گرافیتی ماده اصلی کوره های الکتریکی است. تحت تحریک تقاضای کوره های الکتریکی ، انتظار می رود تقاضای آن بیشتر افزایش یابد و الکترود گرافیتی نیز به دلیل تأثیر آن ، قیمت آن افزایش می یابد.

نوسان قیمت زیاد: نشان دادن ویژگی های چرخه ای

از سال 2014 تا 2016 ، به دلیل ضعیف شدن تقاضای پایین دست ، بازار جهانی الکترودهای گرافیتی کاهش یافت و قیمت الکترودهای گرافیتی پایین ماند. همانطور که تولیدکنندگان الکترود گرافیتی به دلیل پایین آمدن از خط تولید در سال 2016 ظرفیت تولید خود را برطرف کردند ، موجودی های اجتماعی به نقطه پایینی رسید. در سال 2017 ، طرف سیاست کوره فرکانس متوسط ​​فولاد خاکی را لغو کرد و مقدار زیادی آهن قراضه وارد آن شد. تقاضا در نیمه دوم سال افزایش یافت. قیمت کک سوزنی خام در سال 2017 به دلیل افزایش تقاضا برای الکترودهای گرافیتی به شدت افزایش یافت و در سال 2019 به 3769.9 دلار آمریکا رسید که 5.7 برابر افزایش داشت. در مقایسه با سال 2016

از سال 2017 ، بازار جهانی فولاد کوره قوس الکتریکی احیا شده است که منجر به کمبود عرضه جهانی الکترودهای گرافیتی شده است. تقاضا برای الکترودهای گرافیتی خارج از چین در سال 2017 به شدت افزایش یافت و قیمت به بالاترین حد خود رسید. از آن زمان ، به دلیل سرمایه گذاری ، تولید و خرید بیش از حد ، موجودی بازار بسیار زیاد است و متوسط ​​قیمت فروش الکترودهای گرافیتی در سال 2019 به شدت کاهش یافته است. در سال 2019 ، قیمت الکترودهای گرافیتی با قدرت بسیار بالا در 8824.0 دلار آمریکا در هر تن تثبیت شد ، اما همچنان بالاتر از قیمت تاریخی قبل از سال 2016 باقی ماند.

در نیمه اول سال 2020 ، این اپیدمی منجر به کاهش بیشتر قیمت فروش الکترودهای گرافیتی شد. با بهبود اقتصادی ، تولید و فروش الکترودهای گرافیتی در چین از ماه آگوست بهبود یافته است. نرخ عملکرد فولاد کوره برقی 65٪ باقی ماند. سوالات از بازار به تدریج افزایش یافته است. قیمت الکترودهای گرافیتی نیز از سپتامبر 2020 شروع به بازگشت کرده است. قیمت الکترودهای گرافیتی به طور کلی 500-1500 یوان/تن افزایش یافته و قیمت صادرات نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. مشاهده می شود که در حدود سال 2017 ، الکترودهای گرافیتی در بازار جهش کردند ، اما پس از آن قیمت به شدت کاهش یافت.

روند قیمت الکترودهای گرافیتی در دو سال گذشته (ژانویه 2020 تا کنون) نشان داده است که حتی قیمت های کوتاه مدت نیز دارای نوسانات آشکاری هستند. قیمت الکترودهای گرافیتی تقریباً در پایان سال 2020 کاهش یافت. در سال جاری ، مسیر بازگشت کوتاه مدت آغاز شده و قیمت به سطح اولیه 2020 بازگشت.

با احیای بازارهای داخلی و خارجی و رشد ذوب کوره های الکتریکی تحت سیاست خنثی کربن داخلی ، قیمت الکترودهای گرافیتی در سال 2021 در نیمه دوم سال ثابت خواهد ماند.

با توجه به روند قیمت الکترودهای گرافیتی در چند سال آینده ، Frost & Sullivan افزایش می یابد (تا سال 2025). دلایل ارائه شده توسط آژانس به شرح زیر است:

بهبود بازار جهانی فولاد کوره قوس الکتریکی و افزایش مداوم تقاضای خارجی برای الکترودهای گرافیتی از سال 2017 منجر به کمبود جهانی الکترودهای گرافیتی شده است. با این حال ، از فوریه 2017 ، چین مقررات زیست محیطی سختی را وضع کرده و چندین کارخانه الکترود گرافیتی را تعطیل کرده است. عرضه داخلی تنگ است و در نتیجه کمبود بیشتر الکترودهای گرافیتی در سال 2017 وجود دارد. قیمت الکترودهای گرافیتی درجه یک با قدرت بسیار بالا در سال 2017 به شدت افزایش یافت.

آژانس معتقد است که در آینده قابل پیش بینی ، تقاضا برای فولاد کوره قوس الکتریکی ، عرضه مواد اولیه و قیمت ها ثابت می ماند و انتظار می رود عرضه الکترودهای گرافیتی ثابت بماند. علاوه بر این ، بازار الکترودهای گرافیتی متمرکز است و شرکت کنندگان عمده بازار در چین در آینده عملیات پایدار خود را حفظ خواهند کرد. بنابراین ، تخمین زده می شود که در آینده قابل پیش بینی ، بازار الکترودهای گرافیتی چین شاهد تغییرات اساسی نباشد و قیمت الکترودهای گرافیتی با کیفیت فوق العاده بالا نیز احتمالاً رشد پایداری را حفظ خواهد کرد.


Post time: Oct-15-2021